۸ مطلب در آذر ۱۳۹۸ ثبت شده است

نماینده ترک ها در کربلا

یکی از شهدای کربلا اسلم ترکی است ، وی غلام سیدالشهداء (ع) و ترک زبان بود ، تیرانداز و کماندار بود و کاتب امام حسین (ع) به شمار می رفت . قاری قرآن و آشنا به عربی بود . برخی نام او را سلیمان و سلیم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نویسنده خلاق

کسانی که عاشورا کربلا نیستند، چه کنند؟

راوی به امام محمِد باقر علیه السلام عرض کرد: فدایت شوم، کسی که در شهرهای دور از کربلاست و رفتن نزد قبر آن حضرت برایش ممکن نیست چه کند؟ آن حضرت فرمودند: نزدیک زوال آفتاب به صحرا یا بر بام خانه خود برود،

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نویسنده خلاق

ویژگی‏ های خطابی خطبه فدکیه


دقت در خطبه ‏های حضرت فاطمه علیهاالسلام ثابت می‏کند که ویژگی‏ های بی‏نظیر خطابی در سخنرانی‏های حضرت علیهاالسلام وجود دارند. این مقاله با توجه به شاخصه‏های منطقی مشهور در «فن خطابه»، به تأمّل در ارکان خطبه فدکیه پرداخته و در این زمینه، ضمن توضیح روش خطابه در مبحث «صناعات خمس» منطق، شواهد بارزی از فرازهای خطبه را برای احراز کمّ و کیف ویژگی‏ های خطابی آن بیان نموده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نویسنده خلاق

زندگى نامه امام زین العابدین (علیه السلام)


نام مبارک آن حضرت، «علی» کنیه‌ی آن حضرت «اباالحسن»، و مشهورترین القابش «زین العابدین» و «سجاد»، نام مادر آن حضرت «شهربانویه» می‌باشد.

ولادت آن حضرت در سال 38 هجری بوده و حدود دو سال از عمر شریفشان می‌گذشت

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نویسنده خلاق

تشیع چیست؟

تشیع یعنی پیروی از رسول اکرم(ص) و قرآن مجید، تشیع یعنی عمل به وصیت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و اخذ معارف دینی و گرفتن تبیین و تفسیر متون دینی از اهل­بیت گرامی پیامبر اکرم(ص).

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نویسنده خلاق

چادر مشکی، موجب سلامت یا افسردگی؟!

آیا رنگ مشکی کراهت دارد؟!
در برخی از روایات، رنگ سیاه مایۀ کاهش قوۀ شهوت معرفی شده است.[۶] از طرفی حجاب زن مسلمان نیز برای مهار جاذبه‌‌‏های جنسی و شهوانی زن در برابر نامحرمان است و به همین دلیل، اگر نگوییم بهترین رنگ، باید گفت یکی از بهترین رنگ‌‏های حجاب، رنگ مشکی است.
روایاتی که رنگ مشکی را مکروه دانسته‌‏اند، مطلق نبوده، بلکه سه پوشاک را استثنا کرده‏‌اند: کفش، عمامه و کساء[۷] (که مصداق ایرانی آن چادر و مصداق عربی آن عباء است که بین مرد و زن مشترک بوده است.)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نویسنده خلاق

«حکمت نبوت»

شش رسول از شش جهت
چون جسد مردم را که کار کن او بود شش جهت بود، پیش و پس و راست و چپ و زیر و زبر ایزد تعالی شش رسول کارفرمای بفرستاد سوی ایشان، چنان که به مثل آدم علیه ‏السلام ، از سوی سر مردم آمد و نوح علیه ‏السلام از سوی چپ مردم آمد و ابراهیم علیه‏ السلام از سوی پس مردم آمد و موسی علیه ‏السلام از سوی زیر مردم آمد و برابر آدم علیه‏ السلام و عیسی علیه ‏السلام از سوی دست راست مردم آمد، برابر نوح علیه ‏السلام و محمد مصطفی صلی‏ الله‏ علیه‏ و‏آله از سوی پیش مردم آمد برابر ابراهیم علیه ‏السلام .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نویسنده خلاق

عوامل وحدت و انسجام در قرآن و حدیث

در آیات متعددی از قرآن کریم انسان‌ها امت واحده خوانده شده‌اند و بر اهمیت اتحاد و همبستگی میان مسلمانان تأکید شده است. همچنین روایات متعددی از پیامبر(ص) و ائمه معصوم ع موجود است که همگی نمایان‌گر نقش مهم اتحاد و انسجام میان ملت‌های مختلف با قومیت‌های متفاوت است. در این مقاله به عوامل وحدت از منظر قرآن و سنت و نهج البلاغه پرداخته شده است و همچنین به نماد وحدت در امت اسلامی و … اشاره گردیده است.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نویسنده خلاق